آیا ازدواج مجدد و تجدید فراش، خیانت است؟

حتما شما هم این عبارات رو زیاد شنیدید و دیدید که:

چرا مردها به همسرشان خیانت می‌کنند؟

عوامل و انگیزه‌های خیانتِ مردان چیست؟

راه‌های پیشگیری از خیانت مردها!

و تصاویر زیادی هم در این زمینه مشاهده کردید.

  • اما حقیقت چیست؟
  • آیا اگر مردی زن دوم اختیار کرد، نسبت به همسر اولش خائن محسوب می‌شود؟
  • آیا عقد موقت و رابطه عاطفی یا جنسی با زن دیگر را می‌توان خیانت به همسر اول نام‌گذاری کرد؟

دقت کنین (مخصوصا خانوم‌های محترم): من در اینجا در صدد بیان این مطلب نیستم که ازدواج مجدد یا موقت خوب یا بد هست و در چه شرایطی و با چه انگیزه‌هایی و با وجود چه ضوابطی مجاز و درست هست! پس لطفاً بحث را بادقت بخونین.


خیانت چیست؟ و آیا تعدد همسر خیانت است؟

در رابطه با روابط مرد و زن، از قدیم واژۀ خیانت دربارۀ زنانی به‌کار می‌رفته که با غیر شوهر خودشون رابطۀ عاطفی یا جنسی داشته باشن؛ اما چندین سال هست که در ایران (به‌تبع محاورات غربی‌ها) نسبت به مردانی که با غیر همسرِ خودشون رابطۀ عاطفی یا جنسیِ مشروع یا نامشروع داشته باشند نیز از اصطلاح «خیانت مردان» یا «خیانتِ عاطفی» استفاده می‌شه.
اصطلاحِ «خیانت عاطفی» برگردانِ اصطلاح انگلیسیِ «Emotional affair» هست. شما وقتی به ویکی‌پدیای انگلیسی مراجعه کنین، مطالب مفصلی راجع به این اصطلاح مشاهده می‌کنین.

و معادلِ اون رو در ویکیِ فارسی، تحت عنوان «خیانت عاطفی» می‌یابید و می‌بینید که این‌طور تعریف شده:

خیانت عاطفی (به انگلیسی: Emotional affair)، خیانتی است که در آن یکی از زوجین از نظر احساسی به شخص دیگری غیر از همسر خود علاقه‌مند می‌شود. فرد از صحبت‌کردن با شخص دوم لذت می‌برد و تمایل دارد که اوقات فراغت خود را هم با او بگذراند.

ولی آیا استفاده از این تعبیر که به‌شدّت نیز رواج پیدا کرده و گستره‌اش کتاب‌ها و مقالات و سایت‌های مذهبی و نیمه‌مذهبی رو تحت پوشش قرار داده، درست هست یا خیر؟!

اگه نکته‌ای تو ذهنتون هست که توی این پست نیست، می‌تونین به‌نام خودتون در تکمیل این نوشته به اتاق‌خواب کمک کنین.

آیا ترجمۀ واقعیِ «Emotional affair»، «خیانت عاطفی» است؟

این اصطلاح نسبتاً درست ترجمه شده و از این نظر مشکلی نداره؛ زیرا واژۀ «Affair» به‌معنای «رابطه نامشروع» و «Emotional» به‌معنای «احساس و عاطفه» است.

آیا اصطلاح «خیانت عاطفی» در جامعۀ ما دارای استعمال صحیحی است؟

به‌طور مختصر باید بگم: حقیقت اینه که این اصطلاح، در بین ما فارس‌زبانان استعمال صحیح خودش رو از دست داده؛ زیرا گرچه یهود تعدد زوجات تا بی‌نهایت را قبول دارند؛ اما مسیحیت (بر پایۀ تحریفِ کتاب مقدس) قائل به جواز تک‌همسری هستند؛ ازاین‌رو در ادبیات مسیحیان به کلیۀ روابط زن با غیرشوهر و همۀ روابط مرد با غیرزنِ خود، خیانت اطلاق می‌شه.

اما در ادبیات یهودیان و مسلمانان، با توجه به نادرستیِ چندشوهری، هرگونه رابطه زنِ شوهردار با غیرشوهر، مصداقِ خیانت هست؛ لکن با توجه به اینکه تعدد زوجات و چندهمسری رو مجاز می‌دونند، نمی‌توان تمامیِ روابطِ مرد با غیرهمسر رو خیانت نامید.

بله، اگه مردی متأهل از طریق غیرشرعی با زنی رابطۀ عاطفی یا جنسی برقرار کرد، می‌توان از اصطلاح «Emotional affair» استفاده کرد؛ زیرا می‌توان گفت: این مرد نیاز عاطفی یا جنسی خود را به‌طور نامشروع تأمین کرده است.

اما اگه مردی متأهل با زنی مجرد به‌طور مشروع و قانونی ازدواج دائم یا موقت کرد، استفاده از واژۀ خیانت غلط خواهد بود.


اسلام دربارۀ چه اموری از واژۀ خیانت استفاده کرده است؟

در منابع اسلامی خیانت در مقابل امانت هست، و کسی که در قبال امانتی که به او سپرده می‌شه، حقّ امانت‌داری رو رعایت نکنه، خیانت‌کار محسوب می‌شه. و فرقی نمی‌کنه که:

  • پول یا وسیله‌ای امانت قرار گرفته باشه؛
    • مانند امانت‌داریِ فوق‌العادۀ وجود نازنین پیامبر اکرم، در حدّی که حتی مشرکین مال و اموال خودشون رو نزد ایشون به امانت می‌سپردند، تا جایی که ایشان ملقب به «محمد امین» گشته بود.
  • یا اسرار سیاسی و امنیتی به‌طور امانت نزد افرادی قرار گرفته باشه؛
    • مانند جریان محاصرۀ یهودیان بنی‌قریظه و خیانت ابولبابه و افشا و اعلان اسرار نظامی به یهودیان؛ (سورۀ توبه۹، آیه۱۰۲)
    • و مانند خیانتِ زن حضرت نوح(واغله) و زن حضرت لوط(واهله) به آن دو پیامبر بزرگوار، به‌گونه‌ای که اخبار نزول وحی و مسلمان‌شدن افراد و جلسات و میهمانی‌های ایشان را به‌گوش مشرکین می‌رساندند؛ (سورۀ تحریم۶۶، آیه۱۰)
    • و مانند خیانتِ حفصه و عایشه که نبی‌اکرم حوادث غصب خلافت را به‌طور سرّی به حفصه اعلام کردند و از او پیمان گرفتند که به کسی بازگو نکند؛ اما او به عایشه گفت و به پدرانشان منتقل ساختند و…؛ (سورۀ تحریم۶۶، آیه۳)
  • یا اینکه رازی بین همسران یا بین چند نفر باشه؛
    • مانند روایاتی که اهل‌تسنن از عایشه نقل می‌کنند و گویای کیفیت معاشقه و رابطه خصوصی نبی‌اکرم با وی می‌باشد. البته فعلاً کاری به راست یا دروغ‌بودن این روایت و محتواش ندارم، صحبت من اینه که زن یا مرد اگه چگونگی رابطه بین خود و همسر رو برای دیگران بازگو کردند، به همدیگه خیانت کردند.

و در هیچ‌جای منابع اسلامی نمی‌بینیم که از ازدواج دوم، تعبیر به خیانت شده باشه؛ بلکه اسلام این اجازه رو به مردها داده که تا چهار زن اختیار کنند.

  • چرا؟! چرایش را اینجا بحث کردم.
  • تحت چه شرایطی؟ شرایطش رو هم اینجا نوشتم.

∴ پس به این نتیجه رسیدیم که اگه مردی همسر دوم برگزید، نمی‌تونیم از واژه خائن استفاده کنیم و به او بگوییم: «تو به همسر اولت خیانت کرده‌ای».

بله اگه مردی به همسرش قول داد و تعهّد کرد که جز او با زن دیگه‌ای رابطه نداشته باشه، و درعین‌حال با زن دیگری ازدواج کرد، پیمان‌شکنی و خُلف‌عَهد کرده و اگر مردی بی‌دلیل به‌سمت زنی غیر از همسر خودش گرایش پیدا کرد و با او ازدواج دائم یا موقت کرد، می‌توان کار او را مصداق تنوع‌طلبی یا شهوت‌رانی و هوس‌رانی قلمداد کرد، ولی بازهم نه خیانت.

950619

نوشته‌های هم‌سو

پاسخ دهید